fredag 3. februar 2012

Barndom 30-tallet


Jeg ble for endel mnd siden kontaktet av en dame som holdt på å innhente stoff til en ny bok som skulle hete Barndom 30-tallet. Hun ønsket å bruke noen bilder jeg hadde på bloggen i denne boken. Bildet var fra en av bøkene jeg hadde arvet fra min mormor. Jeg skrev om det HER. Som takk for bildet skulle jeg få et eksemplar av den nye boken, og i går lå den i postkassen....TAKK for den:)

Boken tar oss med gjennom hvordan det var å leve på 30-tallet. Jeg har enda ikke lest boken, men ser frem til å lese den(denne jenta er ikke veldig glad i å lese..huff). 30-tallet var jo den tiden min mormor var ungdom.
Boken bygger på informasjon fra bla 7 personer. Den eldste født i 1919, og den yngste i 1930. De deler med seg av personlige opplevelser. Alle med ganske ulike oppvekstvilkår.

Temaer som blir tatt opp i boken er:
Hjemme
Skole
Mat
Godteri
Helse
Arbeid, lek og fritid
Klær og mote
Religion og høytider
Transport og kommunikasjon
Aamfunn og politikk
Kultur og medier

(bildet på venstre side er fra boken jeg arvet)

Folk snakker ofte om "de harde trettiåra". Og som forfatter sier i boken: 
-Jeg overlater til leserne å dømme dette . Håpet er at man har klart å skape et troverdig og levende bilde av hva slags oppvekst norske barn hadde i 1930-årene. At boken skal kunne gi alle som leser den, noe å tenke på og glede seg over, nemlig at verden på mange måter har gått framover siden den gang, og at vi samtidig kan lære noe av den måten generasjonene før oss tilpasset seg sin egen tid og dens forutsettninger, og at de stort sett kom helskinnet fra eksperimentet:)

Ønsker alle en fin kveld :)

Her i huset har Daniel laget sjokoladefondant til sin mor og lillebror
Den ble helt perfekt, og smakte bare sååå nydelig:)


2 kommentarer:

Monstermønster sa...

Spennende å bli kontaktet for kilder til bokprosjekt!

Sjokoladefondant er utrolig godt, jeg må jommen lage det en dag (selv om jeghar en tendens til å oversteke, så det smaker tørr muffins istedet...)

Hennes sa...

Så gøy.
Fikk veldig lyst på sjokolade når jeg såg den tallerken din :O)

Ha en fin dag.
Klem Linda.