mandag 25. februar 2013

Hjemmelaget bolognese


I går  laget jeg  en stor kjele med hjemmelaget bolognese. Vi har tidligere her i huset brukt saus på glass til dette. Bolognese er jo egentlig veldig enkelt å lage, kun litt jobb med å hakke opp alle grønnsakene. Når det er gjort så lager den seg selv. Når man lager den selv fra bunnen av, så vet man jo akkurat hva den inneholder, og smaken blir jo utrolig mye bedre. Jeg lagde en stor porsjon slik at jeg kunne fryse ned til senere bruk. 

Til min store gryte har jeg brukt følgende:

2 store løk, finhakket
6 fedd hvitløk, finhakket
4 gulrøtter, i små terninger
4 selleristenger, i små terninger
olje
1 kg kjøttdeig
1 glass tomatpure
2 bokser hakkede tomater
4 laubær blader
6 dl kraft
salt, pepper, basilikum og timian

Varm opp ojen i en stor kjele. Fres løk og hivtløk blankt. Ha oppi  de andre grønnsakene og bland godt. Ha oppi kjøttdeigen og hakk den godt opp(kan og velge å steke kjøttdeigen først så den får en fin brunfarge, men jeg gjør ikke det). Tilsett tomatpureen og la den frese med. Slå over tomatene og kraften. La det koke opp. Ha i laurbærbladene og smak til med krydder. La alt stå å småkoke minst 30 min. Jeg lot min stå og putre i 2 timer ca. Smaken blir bedre  og konsistensen tykkere jo lenger den står synes jeg.

Jeg fikk 5 middager til meg og ungene ut av denne porsjonen av bolognese




1 kommentar:

Unknown sa...

Det hørtes godt ut. Alltid kjekt med gode middagstips :)