søndag 10. november 2013

Helgekos



I helgen har det ikke vært noe vi har måttet gjøre. Gutta har hatt innebandyfri. Så da har vi bare kost oss hjemme. Jeg startet opp med et nytt julegaveprosjekt. 12 store blomster ble det i løpet av helgen. Planen er at det skal bli et teppe til slutt.

Når gutta er her og vi har god tid til å slappe av, så bruker vi alltid å lage en helgekake. Denne helgen ble det en helt fantastisk god oreokake. Hele kaken forsvant i løpet av helgen.

 BUNN
300g oreokjeks
100g smør

LAG 1
200g philadelphia ost 
2,5 dl melis
2 dl fløte

LAG 2
1 pk freia sjokolademousse
laget med 2 dl h-melk

LAG 3
2 dl kremfløte
sukker

PYNT
5-6 oreokjeks 
revet sjokolade

Knus oreokjeksen godt. Smelt smøret og bland i oreokjeksen. 
Press dette ut som bunn i en 24 cm springform.
Sett i kjøleskapet for å avkjøles

Bland sammen philadelphia osten med melis til en krem. Pisk kremfløten til krem, og bland den inn i  philiadelphia ostekremen. Bre dette over den avkjølte bunnen. Avkjøl

Lag fromasjen med 2 dl h-melk. 
Bre dette over ostekremen og sett til avkjøling

Pisk kremfløte med sukker til stiv krem og bre dette over fromasjen. 

Til slutt knuses oreokjeksen og haes over på toppen av kaken.
Riv over litt sjokolade og sett til avkjøling før servering.


Da jeg skulle til å lage kaken om lørdagen, fant jeg ut at jeg kun hadde silikonformer i skapet, og jeg trengte gode gammeldagse springformer. Så da måtte jeg ta meg en liten tur ned på senteret. 
Jeg har vært så forkjølet i over 14 dager nå, så har ikke orket gå ut noe sted etter jobb. 
Jeg skulle jo kjøpe meg en chicken roaster fra Le Creuset for de resterende pengene fra innflyttingsgaven min. Så da gikk jeg innom Kitchn på senteret her for å kjøpe 3 forskjellige str i springformer og en flott rød og kremfarget chicken roaster. Gleeeeder meg til å ta den i bruk.




Ingen kommentarer: