søndag 14. august 2016

Grovbrød

I går fikk jeg orden over meg, og satte en stor brøddeig. 

4 store brød ble det ut av denne oppskriften 

17,5 dl vann
1 pk gjær
4 ts salt 
500 g sammalt rug  fint
1 kg sammalt hvete grov
1 kg hvetemel 
2 dl solsikkekjerner 
2 dl lettkokte havregryn 
1 dl linfrø
Smeltet smør til å pensle mellom brødene

Stekes ved 210 C i ca 1 time på nederste rille

Varm vann til fingervarmt.  
Bland sammen alt det tørre
Ha i vannet og elt godt.
Jeg bruker håndskrift til deigen er smidig.
La deigen heve til dobbel str
Del deigen i 4.
Jeg veide hver del, slik at brødene ble like 
Legg brødene over i langpanne. 
Jeg brukte en som var endel mindre enn den som tilhører ovnen.
Pensle godt med vann mellom brødene.
La så brødene etterheve 
Mine stod ca en time
Pensle brødene med vann, og skjer striper i dem med en skarp kniv.
Stek ca 1 time, og avkjøl på rist

Dette er en oppskrift tatt ut i fra siden

men jeg har gjort noen endringer utifra orginaloppskriften

Ingen kommentarer: