tirsdag 19. februar 2013

Sjokolademouss-kake på saftig bunn

(bilde lånt fra DinMat)


I helgen var gutta her, og på lørdagen skulle vi lage noe godt til å ha etter middagen. Endte opp med at vil skulle lage en sjokoladekake av noe slag. Jeg har tidligere smakt sjokoladekake hvor det var lag av lys sjokolade og mousse inne i. Har vel en gang fått den oppskriften, men fant den jo ikke nå når vi først skulle lage det. Så da googlet jeg litt og kom frem til akkurat denne NYDELIGE kaken inne på DinMat. Nå gjorde jeg jo som jeg ofte bruker å gjøre når jeg lager mat eller desserter...GLEMME å ta bilde før det er spist opp hehehe. Bildet over viser hvordan kaken skal se ut...Må vel si at min kake ikke ble like flott rundt, for hadde ikke en sprinkelform til å ta av kanter på men kun en silikon form, så da måtte jeg innprovisere litt for å lage en ring rundt kaken. Poenget og grunnen til at jeg vil dele oppskriften med dere alle er at denne kaken bare var helt fantastisk god...

Sjokolademousse-kake på saftig bunn



Til 1 stk kake trenger du følgende:


3 egg
3,5 dl sukker
160 g smør
2,25 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
6 ss bakekakao

5 dl vaniljekrem

Sjokolademousse

225 g kokesjokolade
3 dl kremfløte
2 eggehviter
3 eggeplommer
3 ss melis
1,5 ss sterk kaffe

Sett stekeovnen på 175 grader.

Bunnen

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Smelt smør og avkjøl det litt.
Sikt sammen hvetemel, kakao og bakepulver.
Ha smøret i eggedosisen og vend forsiktig inn det tørre.

Legg bakepapir i bunnen av en springform, og smør sidene. 
Hell røren opp i formen.


Stek kaken i ca 30-35 minutter, den skal være litt bløt i midten.
Avkjøl kakebunnen i formen.

Løsne kaken fra ringen og ta bort bakepapiret. Vask kakeringen. Legg bunnen på et fat og sett tilbake kakeringen rundt kaken. 

Smør på vaniljekrem på bunnen.

Sjokolademousse

Brekk sjokoladen i biter og smelt den i vannbad.
Pisk fløten. 
Stivpisk eggehviter.
Pisk eggeplommer og melis luftig. Tilsett forsiktig kaffen.
Bland smeltet sjokolade i eggedosisen.
Vend inn den piskede kremen og ha til slutt i de stivpiskede eggehvitene.

Ha moussen over kakebunn og vaniljekrem, og sett til avkjøling.

Pynt kaken med friske bær.



mmmm nyyyyydelig :)





Ingen kommentarer: