fredag 4. mai 2012

Porsjons foccacia

Satt og tittet gjennom listen min over matblogger i dag. Tittet innom bloggen  Gunns momsemat. Hun hadde i dag laget foccacia brød i porsjons former. Jeg synes focaccia er så fantastisk godt, men har aldrig bakt i porsjons former før. Så da satte jeg i gang med å bake. Jeg tok utgangspunkt i oppskriften som hun hadde brukt, men gjorde noen endringer. HER er orginal oppskriften. Titt innom for fristende matretter.

Her er min oppskrift
700 g mel
1 ts salt
1 ts sukker
1 pk gjær
4 ss olje
1/3 glass soltørkede tomater i olje(hakket)
1/2 glass marinert hvitløk(hakket)

Olje, havsalt og rosmarin til topping

Jeg blandet alle ingrediensene godt sammen i en bolle. Pass på så hvitløksbiter og tomatbiter kommer godt inn i deigen. Satte bollen til heving med plast over, til dobbel str.
Rullet så ut deigen, og delte opp i 9 emner. Rullet boller som jeg så trykket ned på en stekeplate. Trykket fingrene jevnt rundt i hver bolle. Hadde så over godt med olje, havsalt og litt rosmarin. Satte så til etterheving i ca 45 min. Stekte bollene på midterste rille i forvarmet ovn til 200C. Tok dem ut etter ca 14 min. Da fikk jeg en hul lyd når jeg banket under bollen. Synes det var helg genialt å lage porsjons boller, for da blir det enklere å ta opp feks kun en eller to fra fryseren om jeg plutselig får lyst på det. 
Det ble fin porsjons str på bollene
Foccaciaen smakte utrolig godt, så tok likeså å spiste et par til kvelds med kryddersalami på. I glasset var det iskald pepsi max:) 

Ønsker alle en fortsatt fin helg
og 
velkommen til nye følgere


5 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Det så godt ut!
God helg,
klem :O)

rule sa...

Åh nå ble jeg fristet til å lage focaccia- brød!! Tusen takk for inspirasjonen!!! Ha ei fin helg!!! Klem Ruth

Anna Therese sa...

Ååh dette så veldig godt ut :) Og en iskald pepsi max hadde også vært veldig godt nå :)

fru. Lærum sa...

Det var jammen en ide....bake i porsjonsformer :-)

skal nok prøve det også :-)

klem tone

Quiltefeen sa...

Den oppskriften må jeg bare prøve!! Så veldig godt ut.. Og tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. :)

Kristin